Šestinedělí

Šestinedělí, tedy prvních 6 týdnů po porodu, je takovou základní, nezbytnou dobou pro to, aby se tělo matky vzpamatovalo po zátěži, kterou přineslo těhotenství a porod. Šestinedělí je dobou skutečně minimální. Celkově se organismus ženy vrací k normálu až rok. Je to samozřejmě individuální a hodně záleží na tom, jak probíhalo těhotenství a porod.

Kojení v šestinedělí | Foto: Shutterstock
Kojení v šestinedělí | Foto: Shutterstock

Hormony po porodu

Hormonální bouře, probíhající během těhotenství a porodu, v období šestinedělí utichá. To však znamená pro tělo stejnou zátěž, jako jejich „vzpoura.“ Je to opět nerovnováha, které působí ženě znovu problémy. Po porodu dochází k náhlému a dramatickému poklesu progestronu, který během těhotenství nadměrně produkuje placenta. Jakmile je narozením dítěte z těla vyloučena, progesteron jde okamžitě dolů. To přináší čerstvé mamince mnoho nepříjemností a změn po stránce fyzické i psychické.

Většinou přijdou změny nálady, padání vlasů i nechuť k jídlu. Do toho žena zápasí se začátky kojení a někdy s docela zdlouhavým hojením poporodních poranění. A přes to všechno musí ještě samozřejmě zvládat plnou péči o miminko. Špatné nálady tak mohou přejít do neblahé poporodní deprese. Nemohou za ni ani tak hormony samotné, jako náhlá všestranná zátěž, kterou musí matka po porodu zvládat.

Poporodní deprese

Špatná nálada postihne občas každého, natož pak přetaženou maminku po porodu. O depresi, a netýká se to jen období po porodu, je třeba začít uvažovat tehdy, když je dlouhodobá nebo bez zjevné příčiny. Deprese po porodu přináší kromě obvyklých příznaků, navíc náhlý neopodstatněný strach o dítě, pocit nepřijetí mateřství či obavy z budoucnosti. Obvyklé jsou i poruchy spánku a poruchy příjmu potravy.

Hladovění nebo přejídání se ze stresu. I když se v šestinedělí s problémy podobného rázu tak trochu počítá, neměly by překročit únosnou mez. Jsou-li podobné stavy krátkodobé, mluvíme o poporodním blues, které je lépe zvladatelné. Pokud ale problémy trvají dlouho, je rozumné obrátit se na odborníka. Neřešeny se mohou prohlubovat a žena si je nese dál do života. Těžší formy deprese vyžadují nejen psychologickou pomoc, ale také léky.

Čemu se nelze vyhnout, musí se vydržet!

Problémy k šestinedělí patří. Je dobré s tím počítat a v roli nedělky se neutápět přespříliš. Je dobré, když se žena pokusí brát toto období s nadhledem. S péčí o dítě by měl od začátku zapojit i tatínek, aby se maminka mohla v prvé řadě aspoň trochu vyspat. Nedostatek spánku je mnohdy ten základní problém, od kterého se pak odvíjí ty další.

Mnohé ženy upadnou do špatné nálady i ze změny postavy po porodu, z toho, že už nevypadají jako před tím. Trápit se nebo dokonce rezignovat, je ale úplně zbytečné. Většina žen má při troše úsilí svou postavu časem zpět. Cvičit je možné v zásadě hned po porodu, pokud se na to žena cítí. Začátky by měly být samozřejmě pozvolné, s ohledem na celkovou kondici. Pokud maminka cvičila před i v těhotenství, bude to pro ni snazší i po porodu. Je potřeba se vyhnout velké zátěži při cvičení. Například posilování. Důležité je, aby se šestinedělka nezavírala doma.

Dobrý je kontakt s maminkami stejně starých dětí, které prožívají totéž období. Mohou si vzájemně postěžovat a podpořit se. K nezaplacení jsou dlouhé procházky v přírodě. To přináší nejen zdravý pohyb, ale vlastně i pocit volnosti, který v danou chvíli je balzámem na psychiku, jestliže se žena cítí zavalená povinnostmi. Ze stejného důvodu je dobré najít alespoň trochu času na své koníčky a péči o sebe. Někdy ženy totiž mateřství i přes všechnu radost děsí omezeními, které s ním přijdou. Mateřstvím ale původní život nekončí!